Začátek podnikání aneb 10 věcí, kterými musíte začít.

4. 10. 2021 Ing. Iveta Prokšová
Obrázek ke článku Začátek podnikání aneb 10 věcí, kterými musíte začít.

1. Mít službu, kterou zákazníci chtějí.

Mít službu, za kterou jsou zákazníci ochotni platit, je základ. Na začátku podnikání ale nevíte, protože začínáte a nemáte nikoho, kdo by Vám to potvrdil. Ale můžete to zjistit průzkumy trhu. Využijte Facebook, Instagram, Mailchimp, posílejte dotazníky, ptejte se po okolí svých přátel. Udělejte testovací stránku. Porovnávejte data. Prostě využijte jakoukoliv možnost, jak zjistit, jestli by o Vaši službu byl zájem.

A nenechte se odradit. Začátky bývají těžší. Často to nejde úplně podle vašich představ. S prvním platícím zákazníkem získáte trochu jistoty, že jste potřební. A pokud se takový zákazník neobjeví, upravte službu.

2. Vyptávejte se na názor.

Vím, jít s kůží na trh není úplně tak snadné, ale dozvíte se toho hodně. Jak zákazník přemýšlí, za co by zaplatil a za co ne. A hlavně proč za to zaplatit nechce, nesnažte se snadno a rychle zbohatnout, ale snažte se přinést opravdu dobrou službu. Když se zaměříte na to, co máte dělat namísto na to, kolik na tom vyděláte, naopak spíš vyděláte. Třeba dovoz nákupu až domů vám ušetří čas ve frontě, který můžete strávit mnohem lepší činností. Makáním na webových stránkách, na projektu nebo na úpravě ceníku, volání klientům a tak podobně.

3. Buďte vidět.

Umění obchodovat a reklamy jsou neodmyslitelnou součástí podnikání. Neprodáte nic, pokud se to nenaučíte prodat. Neprodáte nic, pokud o vás lidé nebudou vědět – naučte se základy marketingu. A reklama je o pocitu. Takže musíte zapůsobit na emoce.

Jaký pocit přinášíte s vaší službou? Ušetříte čas ve frontě? Ulevíte od otravné administrativy?

Ne každý to má rád a dokáže se donutit sednout si nad papíry. Hodinu se přemlouvají, další hodinu se dívají na hromadu papírů, které mají přinést účetní a pak to odloží na zítra, protože to jistojistě budou mít víc času. Nebudou. Ztratí tím 4 hodiny, které mohou zaplatit asistentce a věnovat svůj čas mnohem smysluplnější práci.

Hlavně buďte vidět. Podpořte svoji firmu na Googlu, zveřejňujte příspěvky s doporučením na Facebookových stránkách přes plánovač Business Suite. Ukazujte, co děláte. Hodně frčí Reels a videa. Ukazujte, co děláte ve firmě, jak se chystáte na projekt nebo co se vám zrovna podařilo dokončit. Inspirujte se u jiných fungujících projektů.

4. Využijte maximálně svoje příležitosti.

Využijete příležitost a získáte zkušenost, zpětnou vazbu a referenci spokojeného zákazníka. Toto je pro začátek podnikání mnohem důležitější než samotné peníze. Využijte každou příležitost – když budete dobří, za nějaký čas si budete moct vybírat a odmítat. Pro začátek podnikání je důležité se nebát využít příležitosti.

5. Nebojte se chyb.

Nejenom každodenní rutinu nebo samotné poskytování služeb. Dělejte každý den i malý krok, který vás posune. Nebojte se, buďte odvážní. Stane se to, někdy se prostě něco nepodaří. Někdy vás to bude stát čas navíc, jindy peníze. Neznamená to, že nejste dost dobří, ale že se na určitý projekt potřebujete příště lépe připravit. Získat víc informací. Podstatné je to „dělat“.

Cokoli, hlavně nezůstávat stát. Každá chyba je ta nejlepší zkušenost – poučte se a jděte dál. A každý úspěch je ještě lepší.

6. Nebojte se říct si cenu.

Dokud nepřišlo na řadu téma ceny, byl rozhovor v pohodě. Znáte to? Celý „problém s neschopností“ říct si o cenu hodně souvisí s s jistotou přínosné služby a s vlastní hodnotou. Možná si v začátcích nevěříte. Bojíte se, že když si řeknete víc, tak Vám to zákazník nedá a odejde někam jinam. Možná se bojíte právě toho, že uděláte chybu.

Nebojte, s vlastní zkušeností a praxí si svoje sebevědomí vybudujete. Tím jak budete rozšiřovat okruh svých znalostí, bude se rozšiřovat i okruh vašich zákazníků. Porostete uvnitř sebe a s jistotou si pomalu budete zvedat i cenu za svoje služby.

7. Nebojte se růst.

Hodně záleží na tom, jestli chcete mít firmu jako “one-man show” a nebo chcete růst.

Pokud chcete mít všechno pod kontrolou a vaše služba hodně stojí na vás, pak se obklopte odborníky právě na ty support služby, jako je účetní nebo marketingový specialista a asistentka.

Ale pokud chcete růst nebojte se vzít si zaměstnance. Možností a úvazků je několik. A lidí, kteří hledají třeba i částečný úvazek je také hodně. Pokud se Vám podnikání rozjede, nedokážete za chvilku sedět sám/a na všech židlích a ve chvílí, kdy už nestíháte je přesně ten pravý okamžik, kdy je čas na další ruce, které Vám pomůžou, aby se Váš business nebrzdil.

8. Využijte partnerství.

Při uzavírání partnerství je důležitá vzájemná důvěra a opět ta jistota přínosu. Partnerství je skvělá věc, protože dokáže vyšroubovat vaše podnikání do dalších úrovní.

9. Budujte svoji databázi.

Podstatné je si uvědomit, že to není pouhý seznam čísel nebo e-mailů, ale je to skupina, dav, reální lidé se svými potřebami, emocemi, problémy, za každým e-mailem je úžasný a jedinečný životní příběh.

10. Buďte jiní.

Kopírka nefunguje. Pokud chcete okopírovat někoho úspěšného, většinou vám chybějí podstatná data, nastavení, to jak ten druhý přemýšlí, jeho motivace a proto to nefunguje. Vložte do svého podnikání to, jací jste vy. Tím budete originální. Troufněte si být jiní, nepřijímat všechny zakázky, vnímejte i u sebe, co vás osobně přitahuje a proč. Jsou to důležité zdroje pro vás i pro vaše podnikání. Řešíte zákazníkům zrovna tento problém prostřednictvím vaší služby, protože to jste kdysi řešili sami? A to je přesně to, co vás odlišuje od konkurence. Vnášíte do toho svoji energii, originalitu a inspiraci.

A pokud stále tápete. Pomůžeme Vám v JOBSTARS s ujasněním vaší cesty k vlastnímu podnikání.

https://jobstars.cz/koucink-cesta-k-uspesnemu-podnikani

✅A pokud potřebujete poradit se založením vlastní firmy a v začátcích s účetnictvím, pomůžeme vám v naší partnerské firmě ÚČTUJ S NÁMI.

https://www.uctujsnami.com/p/zalozeni-spol-s-r-o/